Aktivitetsløypa på Østtorp

Aktivitetsløpya sto ferdig september 2021 og består av to ulike klatreløyper med tilhørende gapahuker.

Publisert: 27. september 2023
Artikkel

Til sammen er det 20 plattformer og 17 forskjellige klatrelementer. I tillegg er det bygget to hytter noen meter oppe i trærne som er koblet sammen med gangbaner av nett så man får kjenne litt på høydefølelsen.

Klatreløypene passer for både liten og stor. Elementene er så lave at foreldre kan gå på bakken ved siden av og følge barna om det er ønskelig, eller det kan være gøy for barna og følge foreldrene som utfolder seg i klatreløypa. Vi vil likevel minne om at det er foreldrene som må sørge for at barna ferdes sikkert i anlegget.

Aktivitetsløypa driftes og vedlikeholdes på dugnad. Ta derfor godt vare på både anlegget og naturen rundt. Det betyr å ikke gjøre opp ild utenom de etablerte bålplassene, benytte toalettene og ta med søppel hjem. Det legges ut ved i gapahukene. Bruk denne veden, og ikke hogg i trær i området. Dersom alle opptrer med respekt og varsomhet kan dette anlegget bestå som et flott tilbud til innbyggere i Østfold, og også noe Sarpsborg kan være stolt over å vise tilreisende.

Aktivitetsløpa er åpen hver dag, året rundt og er helt gratis.

Adkomst

Når man skal besøke anlegget kjører man til Knatterudfjellet, med avkjørsel fra RV 22. Her er det opprabeidet fin parkeringsplass. Videre kan man enten velge gruset traktorvei eller blåmerket skogssti videre til Østtorp. Traktorveien er stengt for trafikk med bom, men kan fint brukes til fots, med sykkel eller barnevogn. Skogsstien går gjennom åpen furuskog. Ved begge alternativer er det omlag 2,5 km fra parkeringen og til Østtorp.

Parkering ved avkjørsel fra RV 22
To veier til fots inn til ØsttorphyttaBlåmerket skogssti: 2,3 km
Traktorvei: 2,7 km (veien er stengt for biler)

Illustrasjonskart over Østtorphytta og aktivitetsløypa.

Aktivitetsløypa med bålplasser og gapahuker ligger i åsen foran Østtorphytta.

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem